lördag 14 juli 2012

Änglagod ängamat och saftig potatislimpa

I förmiddags var mina pojkar iväg på en liten utflykt till Varberg. Då passade jag på att gotta mig lite extra med en efterlängtad Ängamatslunch. Åh, denna milda och somriga soppa som framkallar barndomsminnen från farmors kök!

5 dl vatten
2 msk vetemjöl
5 dl mjölk
Blomkål
Ärtor
Morötter
Persilja
Purjolök
1 äggula
1/2 dl vispgrädde
Salt och peppar

Vispa vatten och vetemjöl och koka upp. Häll i mjölken och koka upp i några minuter sen i med grönsakerna. Koka i 5 min och tillsätt salt och peppar efter smak. Rör ut äggulan i vispgrädden och blanda i soppan, koka inte mera sedan. Blanda i persilja och servera!

Till detta bakade jag en rejäl och saftig potatislimpa på oivolja och ekologisk youghurt. Gottigott!

50 g jäst
1 dl olivolja
5 dl ekologisk yoghurt
1-2 tsk salt
4 rivna potatisar (jag använder mjölig sort)
2 msk ljus sirap
5 dl fint rågmjöl
Vetemjöl tills degen är smidig och bra (det krävs rätt så mycket)

Värm yoghurt och olja till fingervarmt och blanda i jästen. Blanda sedan i resten och knåda länge, medan du knådar i vetemjölet lite i taget tills degen är "mättad". Jäs under bakduk i 30 min. Dela sedan degen i två och forma till två limpor på en plåt. Jäs ytterligare i 15-30 min, grädda sedan i 20 min i 225 grader. Låt svalna under bakduk på galler.

Tyvärr var jag den enda i familjen som var överförtjust, i soppan i alla fall, så nästa gång jag serverar Ängamat får jag fjäska i lite korvslantar och broccoli som jag vet att lilleman älskar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar